Az idei Hangfoglalás kiállításon az Audmax Kft. nyerte meg az egyik színpad építésének a lehetőségét, amelyet a hazai L-Acoustics felhasználó cégek segítségével sikerült megvalósítani. A hangfalak kiválasztásánál a választásunk a KUDO rendszerre esett, ez alkotta a főrendszer Left Right részét. Sub tekintetében természetesen az SB28 volt az, amit használtunk, gyári kardioid presettel. A rendszer centersugárzója egy 8 darabos KIVA fürt lett, 4 KILO mélykiegészítő hangszóróval. A színpad közvetlen közelében lévő teret két db 108P-vel, mint sztereó infillel oldottuk meg.
A lábmonitorrendszer 115XTHiQ ládákból állt, de például a billentyűshangszereknél, illetve a Budafok BB fellépésénél a fúvósszekcióhoz 108P aktív hangfalakat is használtunk. A sidefill 2 x 2 KIVA volt állványon.
Valamennyi passzív hangfalat LA8 kontrolleres teljesítményerősítő hajtott meg, melynek vezérlő szoftvere, a Network Manager egy plazma képernyőjére is kikerült, így bárki figyelemmel kísérhette, hogy üzem közben mennyire vannak terhelve az egyes végfokok.
Ezt a rendszert a Soundvision szoftver segítségével előre megterveztük, információink birtokában pedig a következő eredmény született:
Azaz, a KUDO-nak ~23 méter távolságig kellett elszólnia, amit a szemben lévő színpad eleje határozott meg. A helyszín adottságaihoz igazítva a felső három KUDO K-Louver terelőlemezeit a külső oldalakon 25 fokra „becsuktuk”.
Így ehhez a várható hangerőeloszláshoz jutottunk:
Azaz, nagyjából 2 dB-en belüli hangerőkülönbséget sikerült beállítani.
A Center KIVA fürtnél ugyanezekkel a kívánalmakkal végeztük el a tervezést:
Hangerőeloszlás tekintetében pedig:
Ezután megnéztük a L-R-ra vonatkozóan a beszédérthetőség szempontjából a várható lesugárzást, és a következő eredményt adta a szoftver:
Itt jól látszik, hogy közvetlenül a színpad előtti területek feketék, azaz a kiválasztott 3150-5000 Hz itt hiányos. Ezért ide infill hangfalpárat helyeztünk el, 2 db 108P-t.
Ezzel a megoldással a színpad előtt is érthető, élvezhető maradt a zene, ének. A teljes rendszer, centerrel együtt így festett:
Azaz a hang-energia ott összpontosult, ahová szerettük volna. A sub kérdés tekintetében az SB28-hoz tartozó gyári presetet vettük alapul, de kissé eltértünk a hivatalos ajánlástól, és a két oldalra, kissé kifordítva 3-3 db SB28 került, míg a 4. SB28-at középre, egy enyhe elvi ívre helyeztük el egymás mellé. Erre azért volt szükség, mert a hagyományos LR elrendezésű szub elhelyezés esetén várható az, hogy a mélyhangok eloszlása közel sem lesz egyenletes, sőt. De ezzel a konfigurációval az egyenleteshez közeli állapotot sikerült elérni. Virtuálisan, nagyjából így állt össze:
Ehhez még illeszteni kellett monitorokkal együtt a végfokokat is, amelyet szintén még offline módon előre megtehettünk. Mint kialakult, a teljes front-monitor rendszerhez 12 db LA8-as végfokra volt szükség:
A helyszínen a fentiek előkészítése után a telepítés maga gyorsan haladt, a rendszert lehallgatva minimális korrekciókat hajtottunk végre, ami a Sub / LR / Center / infill egymáshoz késleltetését jelentette, valamint az infill / LRC hangerőbeli összehangolását.
Az eredményt hallva úgy döntöttünk, hogy hallgassa mindenki az L-Acoustics rendszert gyári beállítással, azaz semmilyen EQ korrekciót nem hajtottunk végre, a teljes rendszer natúr gyári presetekkel szólalt meg. :)
Végül külön köszönet azon partnereinknek, akik eszközökkel segítették a színpad életrehívását: Klemm Ervin a Klemm Concerttől, Kolozsi Dániel a SoulLight-tól, Lipták Csaba a Hanghármastól és Major Tibor a DeltaTM-től, aki eszközökön felül látványtervező képességével is nagy segítségünkre volt a megjelenés kialakításában.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.